Dviračio taisymas.
Geriausia meistrė esi tu pati.
Povilas:
[...] nes per daug kiltų klausimų [...]
Pats išmoksi greitai.
Dviratis yra paprasta.
Tai ne elektrinis vežimėlis, kurį dabar bando policija.
Anas sveria 48 kilogramus. Ir niekas nežino kaip jį taisyti, ar kilnoti.
Išleis pinigus, ir nebeužteks atlyginimams. (Vežimėlio didžiulė kaina, elektra, korupcinis aptarnavimas, taisymas.)
Pranas:
Susiradau garaže senelio "Turistą". [...] Na bet dabar priejau ribą, kai reikia
apsisprest, ar verta man į tą dviratuką investuoti tikrai daug pinigu...
Nežinau ko būtent klausi.
Prašau klausk konkrečiai.
Aš nežinau kiek tau pinigų yra daug, o kiek mažai.
Nežinau kokia dviračio busena, ir kokie yra gedimai.
Šiaip, mačiau daug "turistų", kurie ilgai važiuoja. Bet aišku dalis reikia susidėti geresnes vietoj lužtančių. Vėlgi nieko nepasakei apie problemas.
Aš norėčiau, kad panašius klausimus užduotum viešai. Tada ir atsakyčiau viešai.
Tam susirašinėjame čionai:
http://susirašom.saugokmedi.lt
Prisijunk, ir klausinėk. Galbūt atsakysiu ne aš vienas, o daugiau žmonių.
Susirašinėjime aš draudžiu uždavinėti nekonkrečius klausimus. Šitoks tavo laiškas nebūtų praėjes.
Jei tenai rašysi, pasistenk ir dėl saves ir dėl skaitytojų.
Pranas užsispyrės nekonkretina:
Taigi dviračio problemos yra tokios: reiks keist visą begių sistemą
Kodėl?
su ja kartu galini ratą, padalus...
Kodėl?
na visų dalių nežinau.. Veliau reiks keist stabdžių kaladeles, na bet čia nieko tokio
Kam jas keisti, jei nenudylo? Kas taip sakė?
man apskaičiavo kad viskas kainuos apie 400lt.
Nežinau... Nedideli pinigai. Bet viskam turi būti pagrindas.
ir nelabai suprantu ar tas "Turistas" apskritai, kaip dviratis, yra geras ar ne...
Svarbu kad važiuoja. Ar geras sužinosi paskui, kai pradės lužti.
Aš negaliu pasakyti.
Kaip minėjau, yra turistų, kurie važiuoja ilgai netgi su originaliom dalim.
Viskas priklauso nuo nusidevėjimo. Jei dviratis tiktai stovėjo, kas tikėtina, tai nieko keisti nereiks. Užtai jei pradėsi daug važinėti, tai gal jį per metus sudroši.
Aš vieną "Turistą" sudrožiau per metus. Nebeveikė šuniukai galinėje įvorėje, sutruko rėmas nuo kruvio žygyje.
Liko atsarginės žvaigždutės galinės 4.
Jei nori, parduosiu. Nepamenu kiek man jos kainavo. Reiks aiškintis, ar jos tau tinka.
Nes "Turistai" budavo su skirtingom galinėm įvorėm.
Jei pats nesupranti ką reikia keisti, tai kam žadi keisti? Remontą daryti reikia tiktai jei kažkas neveikia. Tiesiog sėsk ir važiuok. Pamatysi pats. Tai ir turiu omeny, kai sakau, kad noriu konkrečių klausimų.
Kas dviratyje neveikia?
Pranas užsispyrės nekonkretina:
ar verta man investuot i "Turista", ar geriau taupytis naujam dviraciui?
Du dviračius pravartu turėti. Taupyk ir investuok į abu.
O problemos yra tokios: šaudo grandinė
Prašoksta grandinė.
Tada išsiaiškink kodėl ji prašoksta. Kur būtent prašoksta? Priekyje ar gale?
Jei netiksliai galinis ar priekinis jungėjas stovi, gal grandinė bando perlipti nuo vienos žvaigždės ant kitos.
Jei būtent prašoksta, tai yra - nebandant perlipti, tuomet nudylo ir žvaigždės.
Patikrink ar ant visų žvaigždžių prašoksta.
Tai sunku pastebėti, nes prašoksta tiktai važiuojant, ir tiktai smarkiau minant. Tuomet prašoksta labai staigiai - kartais sunku suprasti kur.
Jei nusidevėjimas smarkus, prašoks ir nejudant.
Galbųt nudilo ir grandinė. Patikrink ją su slankmačiu.
Kaip tai daryti?
Perskaityk mano susirašinėjimo archyvą. Ieškok tarp dalyko ("subject") eilučių įvairių žodžių apie grandines.
Kai viską perskaitysi ir suprasi, tada klausk manes toliau, jei dar bus ką klausti. Bet verčiau klausk į susirašinėjimą, kad visi mokintusi.
Gali būti, kad nusidevėjo tik grandinė. Gal ją pakeitus suveiks. Aš turiu gerų grandinių. Galima bandyti. Kainuoja apie 50Lt.
Jei nesuveiks, prašoks. Tada padėsi grandinę atsargon.
Naujos grandinės 10 narių ilgis: 127mm. = ½ colio ×10.
Kai nudyla: apie 130mm.
Bet ilgis nėra priežastis keisti.
Keisk tik kai prašoka.
ir norėčiau priekyje vietoj 2-jų žvaigždučių įsidėti 3.
Su 3-ku palauk. 2-jų pakanka.
Pavažinėk pirmiau. Pažiūrėk ko iš tikrųjų tau reikia, o ne ką šneka prekeivis, ar kaimynas.
Ar švaistikliai klybą? Ar švaistiklių velenas klyba?
Jei neklyba, kam keisti? Tik dėl do, kad neardomos žvaigždės?
Nuotrauka padaryta blogai, neryškiai.
Neaišku ar priekinės žvaigždės ardomos. Jei neardomos, galima bus su metalo pjuklu nupjauti senas žvaigždes, gręžti skyles,
arba išimti kniedes. Tada pagaminčiau priekines žvaigždes pagal tavo švaistiklius,
ir turėtum ardomas. Tada kiek norėtum, tiek ir dėtum... Nors ir 4-ias.
Galinės žvaigždės berods sveikos. Bent jau tos, kurios matomos - didžiausios.
Kiek galinių žvaigdžių yra?
Dviejose parduotuvese pasakė man, kad kainuos apie 400lt. Na bet as taip ir nesupratau: kodel, kai man pakeičia viską priekyje (na vietoj 2ju įstato 3), man reikia keisti ir visą galą?
Manau pardoškė siūlė keisti abu galus ne dėl to, kad statai 3-ką.
Manau jie turėjo omeny, kad nudylo visos žvaigždės.
Tai įprastas prietaras, kad reikia keisti abu galus, kai nudyla vienas, arba vos viena žvaigždė.
Mano patarimą šiuo klausimu skaityk minėtame susirašinėjimo archyve apie grandines.
Na dabar jau taikriausiai kazkas konkretesnio...
Mokinkis išsiaiškinti problemas pirmiausia pats. Dviračio mechanika nėra tokia sudetinga.
Geriausias meistras esi tu pats.
Pranas pagaliau šneka konkrečiai. Atsiunčia abiejų žvaigždių nuotraukas. Matau, kad gale 5 žvaigždės. Iš pažiūros sveikos. Priekyje - 2, ardomos. Irgi sveikos.
Jei paaiškės, kad grandinė sveika, tada gali būti viena iš kelių priežasčių:
Pranas:
grandinė. Peršokinėja smarkiai minant ir ant visų žvaigždučių.
Klausimas išlieka kur būtent ji prašoksta. Priekyje ar gale?
Galinės žvaigždutės, pagal mane, nėra nusidėvėjusios (prisegiau nuotrauką).
Aš irgi iš vaizdo sprendžiu, kad ir priekinės ir galinės sveikos.
Grandinė yra nauja
Tada keista, kad "meistrai" siūlė keisti ir gala ir priekį. Juk viską naują sudėjo. Kol nauja, priekio keitimas nereikalauja galo keisti visai.
Klausimas: kokią grandinę uždėjo? Koks modelis?
Paskaityk ant plokštelių. Ne visos grandinės plokštelės turi vienodus užrašus. Apžiūrėk keletą, ir iš abiejų pusių. Turi būti koks nors modelio numerio užrašas, tarkim: IG31, HG51, ir panašiai. Kartais dar gamintojas užrašomas.
Jei grandinė nekokybiška, važiuos neilgai.
Kas dėjo? Kokia įstaiga ar asmuo?
Susirašinėjimą skaičiau, bet taip ir nesupratau, kur prasideda ir baigiasi tie dešimt narelių.
Manau pastebėjai, kad grandinė pradžios neturi. Visi nareliai kartojasi vienodai. Tad matuok
atstumą tarp dviejų vienodų taškų, kur tau patogiau.
Tarkim pagal plokštelių į vieną pusę nukreiptus kraštus.
Tiksliausias matavimas būtų tarp priešingų kraštų, nes slankmatis lengviau apglebs. Tada atėmi iš matmens paskutinės ploktelės ilgį. Bet taip jau tenka skaičiuoti. Matavimas netiesioginis. Bet vistiek tiksliau gaunasi. Tik ilgiau užtrunka.
Didelio tikslumo bet kuriuo atveju nereikia.
Svarbu žinoti koks maždaug ilgis.
Plokštelių kraštai gali būti deformuoti, nutrinti...
Teisingiausias matavimas būtų tarp narelių ašelių viduriukų. Bet viduriuko paprastai nepagausi. Išeitis - rinktis būtent plokšteles, ir tiktai nepažeistas.
Marijus:
kaip ir iš ko žinoti kad nusidėvėjo?
Kaip ir bet koks kitas daiktas, kai nebeveikia, prašoksta visos žvaigždės, o ne 2. Tavo žvaigždės atrodo nenudilusios, beveik naujos.
Kiek nudilo grandinė galite pamatuoti per 10 narelių.
Jos nudilimas maždaug atitinka ir galinių žvaigždžių nudilimą.
Priekinės gali tarnauti ilgiau negu grandinė.
Tam galiu parduoti slankamtį:
http://andrew.saugokmedi.lt/bicycle/tools#271
Naudingas ūkyje, ne vien dviračiams.
Pranas:
Apžiūrėjau priekines žvaigždutes ir manau, kad tikriausiai jos yra peršokinėjimo kaltininkės
Kodėl? Man jos neatrodo nudylusios.
Reikia matyti kaip peršoksta ir kur. Apžiūra retai naudinga.
Taigi, aš važinėju su šiuo dviračiu jau apie mėnesį ir jau dabar tikrai esu apsisprendęs, kad man reikia trijų žvaigždučių.
Todėl, kad dvi priekinės yra beveik vienodo dydžio - 48 ir 51.
Manau įmanoma ant tų pačių varžtų uždėti maždaug 42 dantų žvaigždę.
Pakeistum 48 į 42. Tada pajustum skirtumą.
Mažesnė jau ant tu pačių varžtų netilptų. Reiktų smarkiau meistravoti.
Kiek suprantu, priekinės žvaigždutės yra ardomos. Jei aš dėčiausi trečią žvaigždutę, tai man reikia ilgesnio veleno?
Neaišku. Reikia bandyti.
Pirmiau bandyk 2 žvaigždes.
Ir prie mano švaistiklių jokios kitokios žvaigždutės netinka?
Prie visų švaistiklių niekas netinka. Nors dabar jau atsirado daug maž suvienodintas žvaigždės tvirtinimo kiaurymių išdėstymas.
Aš galiu pagaminti žvaigždę bet kokiam švaistikliui.
Tai tada ar galiu kreiptis į Jus, kad Jūs man pagamintumėte papildomą trečią žvaigždutę?
Gali. Pamatuok atstumą tarp dviejų artimiausių ir dviejų tolimiausių tvirtinimų.
Apie žvaigždutes, grandines, ir matavimą rašau čia.
Vėlgi, reiks slankmačio.
Kai žinosi savo atstumus, galėsi parduotuvėje žvaigžutes ir pats rinktis pagal matmenys. Pavyzdžiui Fino gatvėje, Vilniuje dažnai būna arba savadarbių arba gamyklinių žvaigždžių. Gal ir tavo tvirtinimui bus.
Ta pardoškė įsikurė name ant Fino-Giedraičių kampo.
Fino gatvė yra kitoje Kalvarijų gatvės pusėje nuo turgaus.
Ant paties kampo meistrai kažkokie "sėdi".
Parduotuvė yra tame pačiame pastate atokiau nuo Giedraičių gatvės.
Ten yra ir kitų senovinių detalių, arba piguvos.
Bet gal būtų geriau, man dabar pakeisti viską? Nes anksčiau, ar vėliau susidėvės visos žvaigždutės ir tada jau tikrai reiks viską keisti...
Kai pakeisi, vistiek viskas susidevės.
Vistiek mirsi... gulkis į grabą dabar...
Atskirai po vieną irgi keisti neverta.
Mink kol nudėvėsi visas žvaigždes ir grandinę.
Paskui nupirksi abi naujas.
Vilius:
Turiu senuka "start-šosse". Kokiu budu būtų galima pailginti vairo aukstį?
Noriu pridėti dar 50cm, galima ir daugiau.
Jei kas atsimenat, kokia ten tvirtinimo sistema. Ar imanoma ja pakeisti esant reikalui?
mačiau gatvej važiuojant turistą su dviem vairais - auksciau ir žemiau. Man užteks vieno
Antanas:
Žmonės tiesiog apsuka patį vairą, kad "ragai" būtų ne žemyn nulenkti, o
aukštyn. Nereiks nieko ilginti. Bet netenkti pagrindinio privalumo - mažo oro pasipriešinimo!
Vilius:
Jie pas mane apversti. Bet man truksta dar 50cm. Nes pats aukštas esu ir sedynė aukštai.
Užuot rašius tokius akivaizdžius dalykus, pirmiau tiesiog aplankyk parduotuves, ir paklausinėk aukštų vairo laikyklių,
bei vairo lazdų. Turistui kapitalistiniai rinkiniai tinka - gal rasi pas Egidijų.
"Tarybinių" yra Fino gatvėje. Veiksmas Vilniuje.
Pavyzdžiui Fino gatvėje mačiau aukštą vairą. Tik jis gali pradėti sukiotis, nes petys didelis.
Na tai jie turi ir aukštų vairo laikyklių.
Kapitalistinis vairas retai buna aukštas, net kai vairo laikyklis reguliuojamas.
Kapitalistas verčiau rėmą su šake didesnius pasirinks.
... Nors dabar daugelis daro bele ką...
neo:
vakar bb pasikeiciau
O kam?
neo:
ieskau ratlankiu nauju seni kazko is hubo pradejo klibeti
Jei įvorė ("hubas") kliba, kam keisti ratlankį?
neo:
conuso paverzimas nepadejo
Reiškia blogai verži. Bandyk dar kartą. Įprasi. Tam reikia konusą su veržle užkontruoti. Jau nekalbu, kad dviejų raktų reikia, ir ne bet kokių, o plonų.
Arba jau ta įvorė byra (suskylo guoliavietės ir linksta vidun). Na to jau neišvengsi. Važinėk kol visai subyrės, tada ir paaiškės. O iš anksto keisti neverta.
Jei byra, tuomet lauk ir kitų netikėtumų: grandinė, stipinai, padangos - viskas nutrūks anksčiau laiko. Tai pigių dviračių ypatumas.
Rolandas:
noriu keisti kapsulę švaistiklių veleno, nes mano jau traška.
Neaišku kas ten traška. Kol daiktas važiuoja, tol jo keisti nereikia.
Būna kapsulių, kurių korpusas neužpresuotas, o susuktas. Jos ardomos. Gal korpuso dalys atsiskyrė, atsisuko truputį.
Jei velenas neklyba. Vargu ar jį reikia keisti.
O traška gal dėl tepalų trukumo.
Gal tiesiog švaistiklis atsipalaidavo. Tai reikia priveržti prie veleno. Tam galite nusipirkti įrankių ir iš manęs, ir iš parduotuvių.
Gal traška ne velenas, o galinės žvaigždės palaidos.
Gal galinės žvaigždės suskilo.
Gal pedalos traška. Jos devisi, guoliai išbyra.
Gal netepti pedalai. Pedalai dažnai neturi guolių. Taip sugalvotos. Arba guoliai iš vieno galo - "išorinio". Kitas, "vidinis", prie švaistiklio - trinasi.
Gal švaistiklis traška. Jis nekliba, bet judėti gali. Užveržti reikia smarkiau.
Tarška galinės žvaigždės, nes netiksliai nustatytas galinis bėgių
jungėjas. Tada grandinė kabina gretimas žvaigždes, trinasi į jas.
Tas pats gali nutikti, jei atsiveržė galinės žvaigždės, jos tabaluosis ir trinsis į grandinę.
Dar gali trintis į grandinę priekinis jungėjas. Irgi netiksliai nustatytas.
Priekinės žvaigždės vargu ar trinsis į grandinę ir tarškės, nes grandinė net ir labai
skersai pastatyta nekabins gretimų - nepakanka kampo. Arba priekinis jungėjas stums grandinę ir aiškiai tarškės - pastebėsi.
O galinės žvaigždės trintis gali, nes ten galinis jungėjas grandinę stumia į šonus ir pats netarška; neišsiduoda skirtingai negu priekinis.
Grandinė tarška nebūtinai nuolat.
Jei kabina nesmarkiai, ar tabaluojasi kas, tada gali tik protarpiais tarškėti.
Jei protarpiais, gal ir priekyje į jungėją pasitrina. Priekyje žvaigždės didesnės, tad tas kampo iškrypimas, žvaigždės šoninis kreivumas smarkiau pasireiškia.
Bet nebūtinai grandinė. Visas kitas priežastis irgi tikrink, stebėk.
Nemanyk nieko keisti, kol neradai kas tarška.
Meistras - vėpla. Neranda priežasties. Šimano arba kinietiška kapsulė tikrai gali atsiveržti, kaip jis vaizduoja, neva tau nutiko... Aukščiau rašau, kad atsiveržia ardomas jos korpusas, prasidaro, pasidalija į dvi dalis. Bet tarškėjimo dėl to nebus. Ištrauk kapsulę, tas dvi korpuso dalis suveržk, dėk kapsulę atgal į rėmą, ir dar laikys.
Dažnos kapsulės velenas šiurkščiai sukasi (nešvelniai). Bet tai kitas reikalas. Pajausti jį gali tik sukdama pirštais, nuėmusi švaistiklius. Kojom minant - nepajųsi. Šiek tiek jegos švaisto... Bet tai nėra gedimas. Tiesiog - nekokybiška.
Turite pats ištirti kas ir kodėl vyksta.
Kapsulę duočiau tik jei žinote kam ji jums reikalinga. Pardavinėti nereikalingas šiukšles nemėgstu.
nelabai suprantu kaip matuojami tie matmenys ir kokio man reiktų.
Tyrinėdamas traškėsį, išardysite dviratį. Nuimsite švaistiklius. Tada pamatuosite atstumą tarp veleno galų.
Neardant galima spręsti tik iš akies.
Prieš perkant, pravartu išbandyti kelis ilgius. Dėtumėt vieno ilgio, kito... Žiūrėtumėt ar žvaigždės nekabina rėmo, kaip lygiuoja priekinės galinių atžvilgiu.
tik kartais kažkoks traškesys atsiranda.
Tegul traška.
Kol nežinote kas sugedo ir kaip tai jums kenkia, nėra reikalo keisti.
Nuvežk į parduotuvę, ten "nemokamai" patvarkys, kad girgždėtų smarkiau.
Tada išmoksi taisyti pats.
Mokinti parduotuvės darbuotojų nereikia. Tegul ir toliau tvarko tvarką, kad taptu netvarka.
Kartais švaistiklį iki galo užverži, o jis nebeslenka, nes varžtas atsiremia
į veleną - nebėra kur veržti.
Įdėk poveržlę su plačia skyle, kad būtų platesnė už veleno galiuką. Poveržlė
sudarys tarpą tarp varžto ir veleno, spaus švaistiklį.
Jei girgždesys liausis, reškia atspėjai, kad švaistiklis kaltas.
Bet vis tiek guolis nebus tvirtas smūgiui iš šono. Šratai suskaldo guoliavietę, arba skyla patys. Vis tiek reikia atramos iš šono.
Kūginės guoliavietes laikosi ne ant guolių (šratų), o ant varžto.
Varžtu tarnauja vairo, rato, švaistiklių ašis. Sutraukia guoliavietes.
Švaistiklių guoliai būna ir cilindriniai. Dažnai be atramos iš šono. Retai byra, nes uždari, su tepalu. Nedyla. "Kapsulė".
Byra nekokybiškas, jei guoliavietė yra pati ašis. Ji negrūdinta. Ir negalima grūdinti, nes skiltų.
Guolis dildo minkštą ašį, plečia griovį, rieda į šoną, stringa tarp guoliaviečių, skylą, arba skaldo jas.
Su minkšta švaistiklio ašimi vietoj guoliavietės buvo Tarybiniai dviračiai. Gal kai kurie, o ne visi.
Užsienis iki šiol gamina. Net uždaras "kapsules". Neatskirsi nuo kietų, neatidarysi.
Reikia žiūrėti brėžinį: ar užmovė ant ašies kietą guoliavietę. Guoliavietės ne kūginės, o stačios, "cilindras".
Tarpinė gležna, plastikinė. Skila, byra. Tada ir guoliai byra, stringa, skila, skaldo.
Aš tokias pardavinėjau, kol suvokiau. Dabar parduodu tik likutį nereikliems divratastams. Žiūrėk nuorodą.
O išorinė guoliavietė - kieta, grūdinta. Koks tikslas? Juk vidinė - minkšta.
Ištrauk tarpinę. Mesk į metalo laužą, perdirbti.
Naujos nedėk. Vėl lūš. Vietoj jos dėk papildomus guolius. Jei neturi tokio pat skersmens, dėk stambesnius, smulkesnius. - Vienodus. Arba skirtingų dydžių, pakaitomis.
Nebūtina užpildyti guoliavietę. Galima, o ir naudinga dėti mažiau guolių negu telpa. Nes pilna guoliavietė gali atstumti priešingą guoliavietę labiau negu pradiniai guoliai su tarpine. Svarbu tik kad laikytųsi. Gal atstumia tik kūginės guoliavietės. Guoliai lipa ant sienų aukščiau, ar žemiau. Cilindrinėms neturėtų būti skirtumo kokis guolių kiekis.
Be tarpinės pabiri guoliai gali kristi lauk iš guoliavietės, kol dedi antrą guoliavietę su vairo, ar rato ašimi.
Lipink su tepalu. Vis tiek jo reikia šiek tiek. Jis turi būti tirštas, kad neištekėtų.
Vairo guoliai smulkesni negu rato. Tarpas didesnis. Iškrenta lengviau.
Kad apatinių guolių tarpas neatsivertų, sprausk šakę, kad stovėtų lygiai. Svoris stumia ją su guoliaviete pirmyn.
Arba apversk rėmą aukštyn ratais. Šakę slėgs tik jos svoris. Apverstus viršutinius guolius dėti bus nepatogu. Gal teks lipinti.
Atsarginius guolius imk iš nekokybiškų dalių, kurios lūžo anksčiau. Jos gležnos. Bet guoliai pakankamai tvirti.
Neišmesk. Ardyk. Kaupk.
Man lūžo priekinio rato ašis. Ne dėl krūvio, o dėl "taupumo".
Prieš tai lūžo šakės koja. Ne dėl krūvio, o dėl kokybės: vamzdžio sienos per plonos.
Tikėjausi dar važiuoti. O šakę suvirinti. Sudurta lūžena nesilaikė. Išsimovė. Ašis su 1 laisvu galu neatlaiko.
Nors, yra kas gamina taupias šakes: su 1 koja. Bet tenka dėti storą ašį.
Neverta blogos šakės išsaugoti, virinti. Vis tiek lūš. Dar susižalosi.
Turėjau atsargoje galinę ašį. Dovanojo kažkuris prekeivis. Nežinau ar dėvėta.
Tuščiavidurė silpnesnė negu pilna. Bet priekyje krūvis mažesnis. Tinka. Užtat lengvesnė.
Tuščią vidurį daro kad prakišti strypą su rankenėle: greitai užspausti ratą. Kaip greitai užspaudi, taip greitai vagis ir nuima.
Bet galinė ašis storesnė. Senos guoliavietės netinka. Atsargoje turėjau kūgines guoliavietes iš nekokybiškos stebulės (rato įvorės).
Anos ašis lūžo, nes per didelis petys, kad palikti vietos užveržti žvaigždutes ant sriegio įvorėje.
Įvorę ir žvaigždutes dera pirkti maunamas, o ne veržiamas.
Daugumos galinių guoliaviečių išorė plati. Netelpa į seną priekinę įvorę. Bet turėjau 1 porą siaurų.
Netgi geresnės, nes ilgesnės. Leidžia guoliams labiau tabaluotis, neiškristi, net jei labai atsiveržtų.
Nuožulnesnės. - Atrama stačioje plotmėje geresnė. Guolis mažesne jėga nuo dviračio svorio spraudžiasi į šonus. Silpniau skaldo save, guoliavietę, ašį.
Po to lūžo to paties priekinio rato guolių tarpinė viename šone. Išstūmė dangtį, lindo lauk. Kitame šone liko viduje, susitrynė. Gal lūžo po to kaip lūžo pirmame šone.
Ratas ėmė tabaluotis. Kietos išorinės guoliavietės lietė ir dildė rašto ašį, nes minkštesnė.
Kažkurį laiką važinėjau su klibančiu ratu.
Bet negalima ilgai delsti, nes ašis pradils ir lūš. Jau ir guolį pamečiau, iškrito.
Teko nugalėti tingulį, sudėtingo taisymo "baimę". Taisyti pasirodė paprasta.
Įterpiau po papildomą guolį iš kiekvieno šono. Gal stambesnį negu buvo.
- Išsaugojau priekinę įvorę. Patinka. Su būgniniu stabdžiu. Tokių pat nebegamina. Kaip įprasta, gamina dar blogesnes.
Keista, kad gamintojas nesusiprato dėti ašies su guoliais tokio pavidalo, kokiu keičiau aš.
Netgi gadino: užkirto kūgine guoliavietę viename šone, kad neatsiveržtų. Neįmanoma naudoti vėl.
Nebent, išgremžti lūžusios ašies gabalą grąžtu. Ir vis tiek nepanaudočiau.
Nes neturiu 9 mm ašių atsargoje.
Gal net negamina. Turiu tik 10 mm. Net ir jų sriegiai ir skersmenys skiriasi.
Pravertė atsargų įvairovė.
Lūžo apatinių vairo guolių tarpinė. Guoliai susistūmė atgal, nes šakės ašis (kotas)
apačioje slegia pirmyn. Viršuje - atgal. Nes stovi kampu, irgi viršuje atgal, apačioje pirmyn.
Guoliai persirikiavo 2 eilėm. Savaime neatsirikiavo, pasukiojus.
Viršutiniai guoliai nepersirikiavo. Nes jėga mažesnė.
Važinėjau taip.
Po poros savaičių tarpinė išlindo pro tarpą.
Po 5 mėnesių guoliai smarkiai trakštelėjo. Išbyrėjo. Dauguma viršutinių guolių įšoko į apatinį rėmo vamzdį.
Kitus pamečiau.
Važinėjau taip dar 2 mėnesius. Vairas girgždėjo, tabalavosi. Viršutinė guoliavietė gremžė kotą.
Susiėmiau. Taisyti vėl pasirodė paprasta.
Viršutinė tarpinė nelūžo. Bet kažkas ją suplojo. Neliko iškilių lizdų guoliams.
Gal tai įvyko anksčiau negu lūžo apatinė. O gal po to ir dėl to. Jei anksčiau, gal suplojo guoliai, pervažiavo.
Lietus išplovė tepalą. Guoliai kibo į lizdus ir sugniuždė.
Naujų tarpinių nedėjau.
Tokio pat kiekio tokių pat guolių neturėjau. Net jei turėčiau, reikėjo papildomų.
Su tarpine jų buvo po 20 kiekviename gale. Be jos - tilpo 29.
Bet pilnai užpildyta kūginė guoliavietė-puodukas truputį labiau atstumia
guoliavietę-dangtį. Aukščiau rašau: kai guolių daugiau, jie gula plačiau, lipa ant sienų aukščiau.
Kai mažiau, gal lipti neleidžia guoliavietė-dangtis.
Apačioje dėjau tik 23 guolius. Vienodus. Pradinio skersmens. Tarpas tarp jų vis dar didelis, jei sustumi į vieną šalį. Bet guolių nebeišnarina.
Vis tiek nesusistumia visi kartu. Guoliai išsidėsto netolygiai. Tarpų keletas, siauri, o ne 1 platus. Mažesnė tikimybė išnarinti.
Viršuje atsarginių guolių nepakako. Teko dėti stambesnius. Jų irgi nepakako.
Tarp jų, pakaitomis, dėjau smulkesnius, pradinio skersmens, vietoj tarpinės.
Dar smulkesnių dėti nedera, nes byrėtų rėmo vidun pro tarpą tarp guoliaviečių.
O kol jų neuždėjai, dar ir tarp vairo koto ir guoliavietės.
Pradinis aptarimas buvo čia:
http://www.gerasdviratis.lt/forum/viewtopic.php?p=197750#p197750
Žmonės patarė tiesiog ištiesinti. Bet tuo gedimas gal nesibaigs.
Gal krypsta švaistiklis ar velenas?
Priklauso nuo to, koks dviratis. Juk ne visiems linksta.
Tau matomai klyba švaistiklių velenas. Taip paprastai būna seniems tarybiniams dviračiams, panašiems į "Turist".
Kiti tarybiniai "kolhozai" turi storo plieno žvaigždes. O "Turist", ar panašus sportiniai - plono lakšto žvaigždes.
Kai perisikreipia velenas, tai ir žvaigždė pakrypsta. Tada grandinė tempia žvaigždę į šoną, kai mini. Todėl linksta.
"Turist" velenai krypsta dėl nepatvarių guoliaviečių. Arba nepriveržti.
Gali ir naujoviško šlamštinio dviračio švaistiklis klybėti ant veleno, o ne pats velenas.
Žvaižgdę kartais sulenki ir užkabinęs ką.
Replės - per smulkus tam įrankis. Aš mėgstu varstotą (spaustuvus) - stambų, arba rankinį. Dar plečiamą raktą. Skirtingai negu replės, šie dalykai nesiskečia paspaudus.
Plečiamą raktą nupaišiau čia:
http://andrew.saugokmedi.lt/bicycle/tools#250
Tiesa, didesnis raktas neįlis tarp vidurinės ir išorinės žvaigždės. Reikia mažesnio. Arba ieškok išeičių. Patirtis ateis.
Jei naudosi plaktuką, pakišk tarp žvaigdžių kokią atramą, kad linktų reikiamoj vietoj.
Jei žvaigždė kraštinė ir neturi į ką atremti, paguldyti ant ko, gali trankyti ir "kabėjimo busenoje". Vietoj atramos naudok masyvų daiktą, tarkim kujų. Net kai jis pats atramos neturi - laikai jį tik ranka -, jis nuo smugių judės nesmarkiai ir savo svoriu atstos atramą. Jei trankai žvaigždę lengvesniu plaktuku negu "atrama", jį juda mažiau. - Tai fizika.
Truputį daugiau apie taisymą rašiau puslapyje, kurį dabar skaitai.
Įmauni trosą pro žieduką ir suveli truputį. Šitaip pasigamini inkarą.
Žieduką pasigaminsi iš lūžusios stipino veržlės. Tai pasakoju žemiau.
Neišmesk panaudotų dalių. Saugok.
Kiti būdai yra čia:
http://www.velouostas.lt/forumas/viewtopic.php?t=204
Jie sudetingesni. Jie siūlo apvinioti troso galą apie kažką ir įtvirtinti
stabdžio rankenėlėje. Tas "kažkas" gali būti vėlgi atlieka iš dviračio.
Išardyk dviratį ir vėl surink. Liks atliekamų dalių neišsenkamos atsargos. Iš jų rasi varžtų, veržlių, kaištukų, ir kitų daiktų, kuriuos gali panaudoti dviratį tobulinti.
Aš perku trosą su inkarais (galvutėm) ant abiejų galų.
Jie du pritaikyti skirtingų pavidalų kilpoms stabdžio rankenėlėje. Vienas inkaras
tinka iš karto. Kitą reikia padrožti atsargiai.
Beje, inkarai pagaminti iš aliuminio.
Vieno troso ilgio pakanka dviems stabdžiams. Kirpk atidžiai galiniam. Tada liks priekiniam. Neteks išmesti.
Būgniniams stabdžiams reikia itin ilgų trosų, nes jie randasi prie rato ašies. Todėl tenka kirpti tiksliai, atsargiai, kad abi troso dalys liktų naudingos.
Svirteliniams stabdžiams reikia trumpesnių trosų. Gali kirpti netausodama.
Jei trosas turi tik vieną inkarą, tada apvyniok jį apie kažką, kad galėtum užkabinti rankenėlės kilpoje. Gal pavyks užvynioti ant pačios kilpos. Arba...
Aš darau paprasčiau. Turiu dviračių dalių atliekų.
Tarp jų - suplėšyta stipinų veržlė: kotas ir nuo jo nutrūkusi galvutė.
(Nutrūksta ne tik stipinai.) Veržlės galvutė pakankamai plati, kad laikytųsi rankenėlės kilpoje.
Jos kiaurymė atitinka trosą. Belieka jį praverti ir suvelti, kad neišsprūstų.
Velk į šalis ne kaip gėlę... Taisyklingai išplėstas trosas susiglaus ir išsprūs.
Reikia užlenkti skersai ir įterpti vienas gyslas tarp kitų. Išorines gyslas lenk pro vidines - ne į išorę.
Užlenk gyslas po vieną kartą. Nebūtina pinti, apsunkinti sau darbą.
Pakaktų įterpti vos 1 gyslą tarp kitų, ir trosas jau užsikirs, kai jį patempsi.
Užlenk ir įterpk visas. - Jis užsikirs užtikrintai.
Gali lenkti ne tik į šalis, bet ir atgal, kad gyslų galai listų atgal į kiaurymę iš kurios išlenda.
Trosas užsikirs tik į vieną pusę. Tad savadarbį inkarą visada galėsi numauti
ir panaudoti vėl, jei trosas subyrės, patrumpės.
Jeigu trosas slankioja sunkiai, kai patempi rankenėlę, jis sustoja, nebegrįžta. Toks savadarbis inkaras - mažesnis už angą kilpoje ant rankenėlės. Tada jis gali išspųsti. Užkišk jį kuo nors.
Tai jums pamoka: net ir beviltiškas dviračio atliekas dera saugoti. Vėliau iš jų kažką pagaminsi, pritaikysi. Kaupk įvairių pavidalų smulkmenas ir net stambias nuolaužas.
Saugok nutrūkusį trosą, jei jis pakankamai ilgas. Jei nepanaudosi šitam dviračiui, gal panaudosi kitam. Pavyzdžiui, būgniniam stabdžiui trosas yra ilgesnis, negu svirteliniams stabdžiams, nes būgnas yra šalia rato ašies. Kartais tas galas, kuris ilgesnis, yra atviras, be šarvo. Atvirą troso galą prie būgno gali pakeisti viela, stipino gabalu. Todėl būgniniam stabdžiui nutrūkusį, patrumpėjusį trosą gali panaudoti naujai. Iš stipino sulenk kablį, prikabink prie svirties ant būgno. Prie troso veržk tam skirta skoba, kurią turi iš būgno gamintojo. Jei jos nebeturi, naudok paprastą varžtą su veržle. Varžto galvutė turėtų būti plati. Išdrožk trosui griovelį. Arba varžte gręžk skylę. Trosą kišk pro ją.
Kaip minėjau, prie kai kurių būgnų tas atviras galas - labai ilgas tarp šarvo atramos ir būgno.
Jei ne, gali atramą pagaminti savo ir pastatyti ją atokiau nuo būgno, ant rėmo. Šitaip šarvas
bus trumpesnis, ir kuo ilgesnė troso atkarpa bus atvira.
Bus mažiau trinties, dilimo, prarastos jėgos. Ilgesnį troso gabalą galėsi pakeisti viela.
Panašiai trosus sudurti varžtais, skobom ir vielom tu gali ir kitose atviruose ruožuose. Tokių yra tarp šarvo atramų išilgai rėmą, nepriklausomai nuo stabdžių pavidalo.
Dažnai stipino galas lūžta ties veržlės galu. Lieka gabalas viduje.
Nugnybk kuo trumpesnį veržlės galą. Apnuogink stipino nuolaužą.
Kuo tvirčiau prignybk stipino nuolaužos galą. Sriegis susiplos. Gausis raktas.
Nebijok. Neperkirpsi netyčia. Perkirpti reikia žymiai smarkesnės jėgos. Tiek spausti gali tik tyčia.
Atsuk veržlę.
Jei stipino nuolaužos galas prasisuks ir suirs, kartok.
Stipino nuolauža ir veržlę gnybti gali žnyplėmis, ar replėmis.
Patogiau replės, nes gnybia šonu. Rankenos sudaro ilga svirtį, kad sukti stipiną.
Reikia gnybti, o ne įprastai spausti, tverti, nes reikia kuo didesnės jėgos,
kuo trumpesniame plote. Tada teks ardyti veržlę kuo mažiau. Paliksi kuo ilgesnę.
Veržlę suk atsuktuvu, ar replėmis. Replės labiau gadina.
Atsuktuvą stipriai priglausk. Atremk veržlę į stalą.
Kad neiššoktų iš griovelio veržlėje ir negadintų.
Jei griovelį suardysi, gali atstatyti stačius kraštus dilde. Nors, gal neverta veržlės dar labiau silpninti.
Kuo plonesnė kepurė, tuo lengviau nutruks.
Įprastai, nutrunka ne veržlės kepurė, o kaklas prie jos. Tą ir matai nuotraukoje.
Neišmesk veržlės ir stipino. Net jei perdaug sugadinsi, juos gali panaudoti kitur.
Pavyzdžiui kaip troso inkarą ir kablį.
Ten nuotrauka rodo veržlės nuolaužą. Pagal tai įsivaizduosi pilną veržlę. Ji atrodo kaip
paplokščias, žemas ąsotis su ilgu kaklu.
Veržlė - iš žalvario. Nuskils lengvai. Mesk skeveldras į elektronikos atliekas. Ten geriau perdirbs negu iš bendrų metalo su plastiku dėžių. Elektroniką gali priduoti ir už pinigus, pagal svorį.
Stipino ir kitas plienines nuolaužas irgi gali priduoti už pinigus.
Jei tingi, mesk į plastiką.
Smulkias dalis, šipulius vyniok kartu į 1 popierių, kad perdirbtų kartu.
Net ir ant stambių gabalų pravartu rašyti medžiagą. Ypač jei metalas ne įprastas plienas, aliuminis, o retas titanas.
Veržlės žalvaris yra vario lydinys.
Stipinas - iš nerūdijančio plieno. Rūdijančio, labai magnetiško, nepirk ir bėk toliau nuo tokio prekeivio. Užrūdys, įstrigs veržlėje, lūš greitai.
Atrodytų, abu neturėtų būti magnetais. Ir tikrai, paprastas jų netraukia.
Stiprus magnetas traukia net iš 2 cm atstumo.
Viso stipino nepritrauks. Bet šipulius traukia. Surink ir priduok.
Stiprus magnetas traukia ir kitas šiukšles, dulkes, kurios atrodytų nėra magnetai.
Kai kurios limpa prie magnetiškų šipulių. Jei atskirsi, nebetrauks. Kitos atrodo persmelktos magnetiškais šipuliais.
Kai kurios yra aprūdijusio plieno atplaišos. Pavyzdžiui, nuo padangos lanko. Ką pritraukia, viską priduok. Neišmesk.
Ir priekinį ir galinį jungėją nustatyk pirma varžtais ribotuvais ties kraštinėm žvaigždėm.
Tada priveržk trosą ir pataisyk įtempimą varžteliu prie bėgiu rankenėles, kad kraštiniai bėgiai dėtų grandinę ant kraštinių žvaigdžių.
Įtempimas turi užtikrinti, kad sutaptų kuo daugiau padėčių rankenėles bėgių
su žvaigdutėmis. Bet gali vis būti, kad viena rankenėles padėtis dės grandinę
nepatikimai: kartą - ant vienos žvaigždės, kitą kartą - ant kitos.
Prie to priprasi ir prisitaikysi vėliau, kai važinėsi. Nepatikimoje padėtyje,
reikės jungti ypatingai: papildomai pasukti, patempti rankenėlę, kad jungėjas pasislinktų
kur reikia, bet rankenėlėje bėgis papildomai nepersijungtų.
Tarkim galinis jungėjas glaudžiasi prie žvaigdžių. Vargu ar pagelbės
varžtas prie plokštelės, kuri laiko jungėją (jungėjo laikyklio, "auselės", ant kurios jis kabo).
Tas varžtas tik truputį suką visą jungėją pirmyn, atgal, išilgai dviračio ir žvaigdžių.
Įtempk grandinę. Jungėjas pasisuks, įsitemps, pasitrauks pats.
Grandinė neįtempta dėl to, kad - per ilga. Sutrumpink. Jungėjo svirtis ją įtemps.
Auselė (galinio jungėjo laikiklis) lūžta dėsningai, nes ji pagaminta iš minkšto ir plono aliuminio. Ji lūžta ne dėl krūvio, bet dėl paties važinėjimo. ... Ir dar daug kartų lūš. Reikia storesnio, arba tvirtesnio gelžgalio.
Pasigamink ją iš plieno. Keisti nebeprireiks.
Sunku tik tokio storio plieną pjauti gražiai. Dar reiks skylę išgręžti ir prasriegti.
Gal gautum laikiklį iš nebenaudojamo jungėjo, kokį miniu žemiau.
2004 metais Umarų parduotuvė, Vilniuje, užsakydavo gaminti bėgių laikyklius iš plieno. Paklausk, ir pranešk man.
Aš naudoju senovinį, pigų jungėją su plieniniu laikikliu suvienytu,
prikniedytų, prištampuotu, neatskiriamu (bent ne tada, kada reikia, ne lengvai).
Tokį dėdavo į rėmus, kurių rato ašiai skirtas lizdas - įstrižas. Ratą lygiavai pastūmęs ašį lizde.
Dabar lizdai tiesūs, nukreipti žemyn. Seną laikiklį lengva uždėti ir ant tokio rėmo. Nors jis pritaikytas keičiamiems laikikliams.
Su dilde nudrožk, pašalink gumbą prie laikiklio auselės. Jis trukdo jai priglusti prie rėmo (prie lizdo, į kurį dedi ir rato ašį).
Aš turiu seną jungėją vieną.
Jį sunku panaudoti naujai, nes išklero ašelė, kuri pritvirtinta prie auselės. Ant jos jis švytuoja.
Ją reikia prikniedyti tvirtai. Bet nebėra pakankamai metalo krašto, kurį kniedyti. Sutruko ir
spyruoklė ant tos ašelės. Ją teko sutrumpinti. Jei nori, imk. Gal perdirbsi, kad veiktų.
Arba galima išlupti tą ašelę, atskirti laikyklį nuo jungėjo.
Praplatinti skylę, prasriegti M10 ir veržti prie jos naujovišką jungėją.
Priklauso nuo to, kodėl neišsisuka ir kas prasisuka.
Jei prasisuka, tai negali nejudėti. Jei nejuda, tai negali prasisukti.
Nebent turi omeny varžto galvutę, kad prasisuka atsuktuvas.
Jei turi priėigą prie galvutės, padaryk naują griovelį atsuktuvui. Naudok mažą dildę arba pjuklą.
Jei neturi priėigos, bandyk replėmis iš priešingo galo sukti.
Griovelį galima padaryti ir sugandintoje šešiakampio kalvutėje.
Kartais jėgos reikia tiek, kad atsuktuvas išsprusta iš griovelio. Tada atstuktuvą kišk skersai.
Naudok jį kaip svirtį. Prispausk jį prie varžto rankiniu spaustuvu, arba plečiamu raktu.
Tam reikia spaustuvą užkabinti priešingame varžto gale. Dviratyje tai įmanoma beveik visur.
Po truputį trauk atsuktuvą kaip svirtį ir plėsk spaustuvą. Jei neplėsi, beatsiveržiantis varžtas
smarkiau prisigalus prie svirties. Bet tuo pačiu smarkiau remsis į spaustuvą ir priešinsis atveržimui.
Jei varžtas sugadintas negrįžtamai, tada jam nepakenks tolesnis gadinimas. Išgremšk gražtu. Tarkim jeigu sriegis visai sugadintas.
Užstrigęs gali būti ir dėl to kad sulinko priešingame gale. Bandyk jį jungėjo viduje atlenkti.
Klausimas buvo apie varžta bėgių jungiklyje ten jis plonas. Kiti varžtai - stori. -
Sulenkti sunku.
Varžtas neužstrigo. Bet nulūžo galvutė. Grežk 2 duobutes likusio varžto gale. Jos susilies į vieną griovelį. Galėsi užkabinti mažesniu atsuktuvu. Tai sunku. Bet įmanoma, net nepatogioje tavo kūno padėtyje, net rankiniu gražtu.
Pedalą išsukti galima tik stambiu raktu. Kitoks sulinks, atvėps net jei geras, kietas. Bet kartais stambus raktas netelpa, per platus. Tada teks ieškoti meistro pagalbos. Jis turės stambų siauresnį raktą. Turės ir spaustuvą švaistiklį laikyti. Vilniuje varstotą ir raktus turi Egidijus.
Net stambus raktas gali duoti nepakankamą sukimo jėgą. Kaip papildomą svirtį gali panaudoti atliekamą lūžusią šakę. Jos stabdžių kotelį užkabink už rakto rankenos, o šakės koją - už pedalos ašies. Sėsk ant dviračio ir įsispirk į priešingą pedalą, kad nesikilnotų.
Iš plieninio švaistiklio pedalą išsuksi be pasekmių. Tik jėgą didelę panaudok.
Iš aliuminio suk pamažu. Bet vis išraus bent 1 sriegio apviją.
Apgadinto švaistiklio neišmesk. Sriegį gali atkurti su tarpine. Joje yra sriegis pedalui.
Gręžtum platesnę skylę (kiaurymę), sriegtum geležinę tarpinę.
Parduotuvės gal neturi. Galiu gauti.
Pedalai turi priešingus sriegius. Dešinė - dešinį. Kairė - kairį. Sriegis vadinamas pagal
užveržimo kryptį.
Skiriasi, kad savaime užsiveržtų, o ne atsiveržtų, kai mini.
Prisiminti galima ir kitaip: kad atveržti, reikia atgręžti raktą į dviračio galą ir spausti žemyn.
Tarkim, jei rakto rankeną nukreipta į priekį, traukti reikia viršun. Jei į viršų - atgal. Jei į galą - žemyn.
Ši taisyklė paprastesnė tuo, kad ji vienoda abiejų pusių pedalams.
Ne viešos. Skelbiu tik jei reikia.
dviratukas @ andriukas.saugokmedi.lt